GIMP animacje
GIMP pozwala na tworzenie animacji, poszczególne "klatki animacji" zapisywane są w postaci warstw.
Gotowy projekt eksportujemy do formatu gif, jedynego który pozwala na zapisywanie animacji.

ćwiczenie 1

Obecnie animacje gif wykorzystywane są jako tzw. preloadery na stronach internetowych. Są to niewielkie pliki, do 50kB, które widzimy do momentu załadowania strony.
Przykład:
tu rozmiar pliku wynosi 3kB, załadowany zostanie zatem natychmiast.

instrukcja

  1. tworzymy nowy dokument o wymiarach 200x200 z przezroczystym tłem.
  2. Tworzymy zaznaczenie prostokątne o parametrach pokazanych na rysunku: Wypełniamy wybranym kolorem.
  3. Zmieniamy położenie poziome na 60 Wypełniamy kolorem.
  4. W podobny sposób tworzymy dwa następne kwadraty.
    Efekt:
  5. Obracamy warstwę o 45°.
    Efekt:
  6. Kadrujemy warstwę do wymiarów 115x115.
    Efekt:
  7. Powielamy warstwę i obracamy o 90°.
    Efekt:
  8. Podobnie tworzymy pozostałe warstwy.
    Efekt:
  9. Optymalizujemy dla formatu gif.
    Efekt:
  10. Sprawdzamy efekt animacji [Filtry|Aminacje|Odtwarzanie]
  11. Eksportujemy pracę do formatu gif [Plik|Wyeksportuj...]
    Pamiętamy o zaznaczeniu wskazanych opcji:

ćwiczenie 2

Obracająca się kula ziemska.
Narzędzia:
Wykorzystujemy mechanizm automatycznej animacji: [Filtry|Aminacje|Obracająca się kula...]

instrukcja

  1. Otwieramy mapę ziemi -> plik źródłowy.
  2. Dodajemy pionowy podpis autora.
  3. Skalujemy obraz do kształtu kwadratu [Obraz|Skaluj obraz...]
    "Rozrywamy" łańcuszek proporcji i wprowadzamy wartości, jak na rysunku:
  4. Optymalizujemy dla formatu gif.
  5. Tworzymy animację kuli [Filtry|Aminacje|Obracająca się kula...] Zaznaczamy wskazane pola, liczbę klatek dobieramy samodzielnie (im więcej tym płynniejsza animacja ale i większy plik).
  6. Sprawdzamy efekt animacji [Filtry|Aminacje|Odtwarzanie]
  7. Eksportujemy pracę do formatu gif [Plik|Wyeksportuj...]
    Pamiętamy o zaznaczeniu wskazanych opcji:

zadania

  1. Wykonaj ćwiczenie 1 oraz ćwiczenie 2 zapisując pod nazwami animacja-1.gif, animacja-2.gif
  2. Przygotuj animację według własnego pomysłu (powinna mieć "myśl przewodnią").
    Przykłady z lat poprzednich: Weksportuj do: moja-animacja-1.gif.
  3. Przygotuj animację zawierającą imię autora wykorzystując animacje automatyczne.
    Pamiętaj, że poza kulą są inne: wsakzane jest użycie innej.
    Weksportuj do: moja-animacja-2.gif.
Projekt i wykonanie: Ryszard Rogacz© 1999−2024