C++ operatory

Operatory arytmetyczne

Do podstawowych operatorów arytmetycznych należą:

  • dodawanie (+),
  • odejmowanie (-),
  • mnożenie (*),
  • dzielenie (/),
  • reszta z dzielenia całkowitego (%)
Zapis w C++ pokazuje rysunek:

Operatory przypisania

Przypisanie polega na nadaniu wartości dla zmiennej znajdującej się po lewej stronie, wartości znajdującej się po stronie prawej. Dla takiej zmiennej można bezpośrednio nadać wartość, przekazać wartość z innej zmiennej lub wartość może zostać nadana poprzez wcześniejsze wykonanie pewnych operacji. Podstawowym operatorem przypisania jest "=".

	int a = 45; //przypisanie do zmienne "a" liczby 45, od tej chwili zmienna "a" przechowuje tą liczbę
	int b = a; //przypisanie do zmiennej "b" wartości zmiennej "a", od tej chwili zmienna "b" ma taką
	//samą wartość co zmienna "a".
	int c = b * (a - b); //w tym przypadku wykonane zostaną operacje po prawej stronie operatora
	// a następnie ten wynik zostanie przypisany do zmiennej "c" (czyli 0) 

Częstą operacją w języku C++ jest zwiększenie lub zmniejszenie wartości zmiennej całkowitej o 1. Tą operację nazywamy odpowiednio inkrementacją i dekrementacją. Przeanalizujmy przykład:

	int c = 1;
	c = c + 1; //zwiększenie wartości zmiennej "c" o 1, od tej pory ta zmienna ma wartość 2 - sposób pierwszy
	c += 1;  //ponowne zwiększenie zmiennej "c" o 1, zmienna ta przyjmuje wartość 3 - drugi sposób inkrementacji
	c ++; // najkrótszy i najczęstszy sposób inkrementujący zmienną "c". Od tej pory zmienna ta osiąga wartość 4
	c --; // i analogicznie dekrementujemy naszą zmienną, a więc zmniejszamy wartość zmiennej o 1. 

Pamiętaj!!! Inkrementacja i dekrementacja działa tylko na zmiennych typu całkowitego.

Jak już wspomniałem, najczęściej używaną opcją jest inkrementacja i dekrementacja zastosowana w trzecim przykładzie. Ten rodzaj inkrementacji dzielimy na dwa rodzaje: przyrostkowa (c++; c--;) oraz przedrostkowa (++c; --c;). Na pierwszy rzut oka, efekt działania będzie taki sam. Różnica jednak jest w priorytecie przy zastosowaniu z operatorem przypisania. Prześledźmy przykład:

	int a, b;
	a = 1;
	b = a ++; // w tym przypadku najpierw zostanie przypisana wartość do zmiennej "b", 
	// a następnie zwiększona wartość zmiennej "a" o 1, czyli od tej chwili
	// " a = 2 " natomiast " b =1 "
	a = 1;
	b = ++a; // w tym przypadku najpierw zadziała operator inkrementacji, a później przypisania
	// a więc, najpierw zwiększamy "a", a następnie ten wynik przypisujemy do "b",
	//z tego wynika, że " a = 2 " i " b = 2 ".

Operację przypisania połączoną z pewną operacją matematyczną na wartości zmiennej można przedstawić w następujący sposób:

zmienna [operator matematyczny][=] wartość;

Aby lepiej zrozumieć powyższą notację prześledźmy przykłady:

	int a = 3;
	a += 4; //działanie to oznacza, że do aktualnej wartości zmiennej "a" dodajemy 4, czyli nowa wartość tej zmiennej wynosi 7
	int a = 3;
	a -= 4; //działanie to oznacza, że od aktualnej wartości zmiennej "a" odejmujemy 4, czyli nowa wartość tej zmiennej wynosi -1
	int a = 3;
	a %= 2; //działanie to oznacza, że pod zmienną "a" zostanie zapisany wynik reszty z dzielenie aktualnej wartości tej danej
	// i 2, czyli 1
	int a = 3;
	a *= 4; //działanie to oznacza, że aktualna wartość zmiennej "a" zostanie pomnożona przez 4 i wynik zostanie nadpisany w tej zmiennej
	 //wynikiem tym jest liczba 12

Zmienne


Zmienne przechowują wartości określonego typu.
Najpierw zmienną należy zadeklarować, następnie przypisać jej wartość.
Nazwa powinna być krótka, nie zawierać polskich liter, wielkość znaków jest istotna.

Podstawowe typy danych to:
  • int - liczba całkowita, int myNum = 5;
  • float - liczba rzeczywista, myFloatNum = 5.99;
  • char - pojedynczy znak, myLetter = 'D';
  • string - tekst, string myText = "Hello";
  • bool - wartość logiczna (true, false), myBoolean = true;
Dektaracja liczb całkowitych: Deklaracja liczb rzeczywistych:

Operatory porównania


Wynikiem porównań są wartości logiczne true lub false.
Należy pamiętać, że w porównaniu znak równości jest podwójny.
Operacje porównania przedstawia rysunek: Wynikiem działania powyższego skryptu będzie wyświetlenie zer i jedynek reprezentujących fałsz i prawdę:

Operatory logiczne


Zastosowanie operatorów logicznych umożliwia sprawdzenie kilku warynków jednocześnie.

Podstawowe to:
  • && - iloczyn logiczny,
  • || - suma logiczna,
  • ! - negacja,
Przykład skryptu: Wynik działania:

Zadania


Zadania zapisuj w oddzielnych projektach nadając im nazwy według szablonu: zadanie2x, gdzie x to numer kolejnego zadania.
  1. Oblicz część całkowitą i resztę z dzielenia dwóch liczb.
  2. Cena butów w euro wynosi 49€, a w Polsce 200PLN.
    Przelicz Euro na PLN według kursu 4.20 PLN/€, a potem porównaj obie wartości.
    Zapisz oba działania w jednym wierszu z wykorzystaniem operatorów arytmetycznych i porównania.
  3. Oblicz średnią arytmetyczną czterech dowolnych liczb.

Projekt i wykonanie: Ryszard Rogacz© 1999−2024