Kod programu w języku c++ jest zwykłym tekstem napisanym w dowolnym edytorze w postaci tzw. pliku źródłowego.
Plikowi takiemu nadaje się zwykle rozszerzenie cpp i kompiluje za pomocą kompilatora,
aby utworzyć działającą aplikację
(kompilator konwertuje plik źródłowy na plik wykonywalny).
#include <iostream>
int main()
{
kod programu
return 0;
}
Omówimy teraz krótko poszczególne elementy tego szablonu.
#include<...>
to grupa tzw. dyrektyw preprocesora. #include<iostream>
- pozwala ona m.in. wyświetlać tekst na ekranie monitora oraz wczytywać dane z klawiatury. #include<cmath>
- zawiera wiele przydatnych funkcji matematycznych m.in. sqrt(), pow(), itd.,main()
.return 0;
- polecenie to powoduje,
że funkcja main() zwraca wartość 0, co oznacza, że program skompilował się pomyślnie.
Jeżeli używamy wielu bibliotek możemy natknąć się na problem konfliktu nazw - gdy kilka obiektów, typów czy funkcji ma tę samą nazwę. Rozwiązaniem może być np. zamknięcie nazw w "zakresach", w celu oddzielenia ich. Z pomocą przychodzi nam mechanizm przestrzeni nazw.
Zawsze musimy określić z jakiego zakresu pochodzi użyta przez nas nazwa.
Podstawowy zakres nazw to std
.
Program zawierający podstawową instrukcję przesyłającą dane na ekran, wykorzystujący pełen zakres nazw podstawowych wygląda następująco:
#include <iostream>
using namespace std; // definiuje podstawowy zakres nazw
int main()
{
cout << "Witaj swiecie" << endl; // wyświetla napis Witaj swiecie i przenosi kursor endl
return 0;
}
Bez deklaracji podstawowej przestrzeni nazw: using namespace std;
przed każdą instrukcją należy określić, z jakiej przestrzeni nazw pochodzi: std::cout;
Podstawowy kod programu wgląda wówczas następująco:
#include <iostream>
int main()
{
std::cout << "Witaj swiecie" << std::endl;
return 0;
}
Możliwe jest definiowanie własnych przestrzeni nazw.
Szczegóły na stronie: https://pl.wikibooks.org/wiki/C%2B%2B/Przestrzenie_nazw