Fraktale - InkScape

Tworzenie fraktali w InkScape opiera się na tzw. L-System, w którym używa się następujących symboli:

  • A, B, C, D, E, F rysuj do przodu o zadaną ilość kroków
  • G, H, I, J, K, L jak wyżej, ale bez rysowania
  • + obrót o podany kąt w prawo
  • - obrót o podany kąt w lewo
  • [ zapamiętanie pozycji i kierunku żółwia
  • ] przywrócenie, zapamiętanej pozycji i kierunku
Dokładny opis znajduje się w zakładce [pomoc]: fraktale L-System

Projektowanie odbywa się w tzw. oknie L-System: fraktale L-System Aksjomat określa sposób rysowania figury, reguła sposób rysowania poszczególnych elementów figury.
Tu:

  • aksjomat F rysuj odcinek o długości 20px
  • reguła F+F odcinek aksjomatu F zastąp: odcinkiem F obrotem o 120° i ponownie odcinkiem F
  • kolejność ilość powtórzeń - bardziej pasuje określenie rekursja
  • pozostałe pola są opiasne przejrzyście

Poniższe przykłady pokazują tworzenie płatka Kocha o kolejnych stopniach: Płatek Kocha 1 Płatek Kocha 2 Płatek Kocha 3

rysowanie fraktali w InkScape

  1. Wybieramy generowanie L-System, jak pokazano na rysunku: fraktale L-System Inkscape
  2. Wprowadzamy parametry generowanej figury, zaznaczamy [podgląd] fraktale L-System Inkscape
  3. Po uzyskaniu właściwej figury klikamy [zastosuj] i [zamknij]

Przeanalizujemy tworzenie następującej figury: fraktale L-System Inkscape

  1. Dla kolejności 0 otrzymamy odcinek o długości 200px
  2. Dla kolejności 1 aksjomat zastąpiony jest regułą, czyli:
    • rysowany jest odcinek F 200px
    • zapamiętujemy położenie [
    • obracamy się o 45°
    • rysujemy odcinek F 200px
    • przywracamy położenie ] - kierunek 0°
    • ponownie zapamiętyjemy położenie [
    • obracamy się o -45°
    • rysujemy odcinek F 200px
    • przywracamy poprzednią pozycję ]
  3. Dla każdego wyższego stopnia odcinek F zastąpiony jest regułą
  4. Dla kolejności 2 otrzymujemy: fraktale L-System Inkscape
  5. Kolejność 3 i skrócony krok, otrzymujemy: fraktale L-System Inkscape Niezależnie od kroku kursor pozostaje na pozycji wskazanej przez strzałkę.

ćwiczenie 1

Podaj parametry (aksjomat, regułę, kąt) następującej figury: fraktale L-System Inkscape

ćwiczenie 2

Podaj parametry (aksjomat, regułę, kąt) dla następującego drzewka: fraktale L-System Inkscape fraktale L-System Inkscape fraktale L-System Inkscape

ćwiczenie 3

Dywanik pokazany na poniższym rysunku: fraktale L-System Inkscape powstaje poprzez wygenerowanie fraktali o trzech stopniach na podstawie reguły: fraktale L-System Inkscape oraz dodaniu wypełnienia poszczególnych figur.

Dokonaj modyfikacji parametrów figury, aby otrzymać kształt przedstawiony na poniższym rysunku: fraktale L-System Inkscape

Następnie taki: fraktale L-System Inkscape

Projekt i wykonanie: Ryszard Rogacz© 1999−2024