Ćwiczenie pokazuje tworzenie grafiki wektorowej z efektem trzeciego wymiaru.
Stosowane narzędzia:
prostokąt:
elipsa:
krzywe Beziera:
zmiana koloru:
lub:
ćwiczenie
Tworzymy efekt kuli
instrukcja - kula
Wybieramy narzędzie elipsa - rysujemy okrąg o średnicy 200px - brak krawędzi,
kolor wypełnienia ff00eeff (wprowadzamy w polu RGBA panelu wypełnienie i kontur)
Do naszego koła musimy dodać elementy, które utworzą efekt przestrzenny, pokazane na rysunkach:
refleksy świetlne
cieniowanie kuli dające efekt 3D
cień kuli
Refleksy świetlne tworzymy korzystając z krzywych Bezier'a. Efekt przedstawiony jest na rysunku:
Zmieniamy kolor wypełnienia.
Zaznaczamy wszystkie (klik, Shift+klik).
Rozjaśniamy kolor - na karcie HSL ustawiamy jasność na 190
Usuwamy krawędzie
Jednolite wypełnienie zmieniamy na gradient liniowy.
Korzystając z narzędzia gradient
Kształtujemy gradient, aby uzystać efekt przedstawiony na rysunku
Zmieniamy rozmycie oraz krycie na wartości zbliżone do przedstawionych poniżej
Tworzymy pierwszy cień. Powielamy nasz
okrąg dwa razy, zmieniamy kolor górnego
okręgu na dowolny, ustawiamy oba okręgi,
jak pokazano to na rysunku i zaznaczamy
Wybieramy z menu Ścieżka|Różnica - otrzymujemy "półksiężyc" - zmieniamy kolor na czarny.
Dodajemy kolejny cień. Kopiujemy główny okrąg i zmieniamy jego kolor wypełnienia na czerwony.
Wypełnienie pełne zmieniamy na gradient liniowy i ustawiamy następująco:
Należy zmodyfikować kolor gradientu.
W oknie wypełnienie i kontur klikamy
gradient liniowy i wybieramy edycję gradientu
Na górnym pasku wybieramy pełen kolor czerwony
Zmieniamy go na czarny ustawiając RGB na 0 A na 255
zmieniamy krycie na 65%
Ostatni cień.
Tworzymy czarne koło - promień 200px, zmieniamy wypełnienie
na gradient liniowy i ustawiamy następujące cieniowanie, zmieniamy krycie na 65%
Umieszczamy na naszej kuli, efekt
Pozostało dodanie cienia kuli.
Tworzymy nową elipsę w kolorze na czarnym.
Szerokość ustawiamy 180px wysokość 20px - dodajemy rozmycie ok. 8 krycie ok. 50%
Zaznaczamy całość i grupujemy Ctrl+G
Zapisujemy pod nazwą kula
zadanie 1 - przycisk
Korzystając z narzędzi gradientu i narzędzi tekstowych utwórz następującą grafikę.
Na przycisku umieść swoje nazwisko i klasę.
Zapisz pod nazwą przycisk
zadanie 2 - dzbanek
Korzystając z narzędzi edycji konturu, rozmycia, zmiany wartości kanału alfa utwórz grafikę.
Dodaj nazwisko i klasę właściciela.
Zapisz pod nazwą dzbanek