INKSCAPE logo
Ćwiczenie pokazuje tworzenie grafiki wektorowej stosując podstawowe narzędzia.

Stosowane narzędzia:

  • prostokąt:
  • elipsa:
  • krzywe Beziera:
  • zmiana koloru:
    lub:

ćwiczenie

Stworzymy grafikę zawierającą logo różnych firm

instrukcja - logo 1

  1. Tworzymy prostokąt o wymiarach 320x200. Wymiary najlepiej ustawić na pasku narzędziowym (pamiętamy o zmianie jednostki na px). a w nim wstawiamy koła według rysunku (wymiary wynikają z tzw. złotego podziału 1.61:1):
  2. Prostokąt zmniejszamy i umieszczamy jak na rysunku (kolor czerwony wskazuje jedynie miejsce - oryginalnie pozostawiamy czarny)
  3. Zaznaczamy wszystkie elementy i wybieramy z menu: [Ścieżka|Suma] rysunek gotowy - zapisujemy pod nazwą logo1.

instrukcja - logo 2

  1. Utwórz okrąg o średnicy 435px bez wypełnienia z konturem 4px w kolorze RGB ->[0,72,131]. Otwórz panel koloru Ctrl+Shift+F ustaw powyższe watrości.
  2. Powielamy okrąg Ctrl+D, zmniejszamy średnicę do 415px
  3. Korzystając z narzędzia zaznaczania zaznaczamy całość
  4. Wybieramy z menu: [Obiekt|Wyrównaj i rozmieść...] lub Shift+Ctrl+A Klikamy wyrównaj w poziomie oraz wyrównaj w pionie efekt
  5. Wykorzystując krzywe Beziera tworzymy figurę wskazaną czarną linią
  6. Korzystając z narzędzia [edycja krzywych] wyginamy odcinek wewnątrz koła - zmieniamy grubość (4px) i kolor RGB->[0,72,131] krawędzi
  7. Zaznaczamy otrzymaną figurę oraz mniejszy okrąg Shift+klik
  8. Następnie z menu [Ścieżka|Część wspólna] lub Ctrl+* - łączymy obiekty.
  9. Zaznaczamy całość - grupujemy obiekty Ctrl+G lub [Obiekt|Grupuj...]
  10. Ponownie tworzymy okrąg o średnicy 415px - tym razem czerwony.
  11. Zaznaczamy całość i wyrównujemy obiekty w pionie i poziomie (patrz punk 4)
  12. Wykorzystując krzywe Beziera tworzymy wskazaną figurę
  13. Podobnie, jak poprzednio łączymy figurę z mniejszym okręgiem, wypełniamy czerwonym kolorem, zaznaczamy całość i grupujemy. Zapisujemy pracę pod nazwą logo2

instrukcja - logo 3

  1. Korzystając z krzywych Beziera utwórz wielokąt pokazany poniżej (wymiary nie są istotne - zachowaj kształt):
  2. Wybierając narzędzie [Edycja węzłów] wyginamy krzywe dopasowując je do kształtu "ugryzionego jabłka"
  3. Ponownie korzystając z krzywych Beziera tworzymy figurę zaznaczoną czerwonym kolorem (my pozostajemy przy czarnym).
  4. Zaznaczamy obie figury (po zaznaczeniu pierwszej Shift+klik na drugiej).
  5. Z menu wybieramy: [Ścieżka|Podział] lub Ctrl+/
  6. Kolorowanie pasków.
    Zaznaczamy poszczególne segmenty (klikając na konturze).
    Z dolnego paska kolorów wybieramy kliknięciem kolor wypełnienia, Shift+klik kolor konturu.
  7. Efekt (kolory wybieramy zbliżone do poniższych).
  8. Pozostaje listek.
    Korzystając z krzywych Beziera tworzymy linię w górę i po niej linię w dół, następnie kształtujemy.
  9. Kolorujemy listek.
    Zaznaczamy całość i grupujemy Ctrl+G lub [Obiekt|Grupuj...].
    Efekt końcowy. Zapisujemy pracę pod nazwą logo3
Projekt i wykonanie: Ryszard Rogacz© 1999−2024