JavaScript

Polecana strona ćwiczeniowa:
https://www.w3schools.com/js/default.asp

zadanie 1 - podstawy

ciągi tekstu - strings

Utwórz folder Zadanie1 - zapisz w nim rozwiązania poniższych poleceń.
  • Polecenie 1
    1. Utwórz plik: polecenie1.html
    2. W dokumencie polecenie1.html wstaw trzy obiekty <div> nadając im unikalne identyfikatory.
    3. Korzystając z metod i pól obiektu document zmodyfikuj zawartość obiektów <div>, tak aby osiągnąć poniższy efekt:
  • Polecenie 2
    1. Utwórz plik: polecenie2.html
    2. W dokomencie skryptu umieść polecenie proszące o podanie imienia, następnie wyświetlenie danych na stronie.
      Zwróć uwagę na umieszczenie napisu nad okienkiem w dwóch liniach.
      (okienko z przeglądarki chrome) wynik działania:
  • Polecenie 3
    1. Utwórz plik: polecenie3.html
    2. W dokomencie html umieść dwa przyciski z napisem duży, mały
      oraz napis: Zmiana wielkości tekstu, o wielkości 20px;
    3. Do obsługi zdarzenia onClick przycisków dodaj skrypty, które powodują zmianę wielkości tekstu:
      duży - 50px; mały - 20px;
  • Polecenie 4
    1. Utwórz plik: polecenie4.html
    2. Wprowadź kod HTML i JS tworzące dokument według wzoru: wzór dokumentu
  • Polecenie 5
    1. Utwórz plik: polecenie5.html
    2. Wprowadź kod HTML i JS tworzące dokument według wzoru: wzór dokumentu
  • Polecenie 6
    1. Utwórz plik: polecenie6.html
    2. Wprowadź kod HTML i JS tworzące dokument według wzoru: wzór dokumentu

zadanie 2 - instrukcje warunkowe

instrukcje warunkowe

Utwórz folder Zadanie2, następnie plik zadanie2.html - dołącz do niego następujące skrypty:
  • polecenie1.js
    Obliczający wynik równania x = a/b.
    Wynik wypisuje na ekran.
    W przypadku, kiedy nie można obliczyć wyniku, wyświetli stosowny komunikat.
  • polecenie2.js
    Obliczający wynik równania x = a/b + c/d.
    Wynik wypisuje na ekran.
    W przypadku, kiedy nie można obliczyć wyniku, wyświetli stosowny komunikat.
  • polecenie3.js
    Obliczający wynik równania x = (a+6) / (b – 4).
    Wynik wypisuje na ekran.
    W przypadku, kiedy nie można obliczyć wyniku, wyświetli stosowny komunikat.
  • polecenie4.js
    Sprawdzający czy wprowadzona liczba jest parzysta.
    Na ekran wypisuje stosowny komunikat.
  • polecenie5.js
    Wczytujący dwie liczby.
    Sprawdza czy pierwsza jest podzielna przez drugą.
    Na ekran wypisuje stosowny komunikat.
  • polecenie6.js
    Sprawdzający czy wprowadzona liczba jest dodatnia, ujemna czy równa 0.
    Na ekran wypisuje stosowny komunikat.
  • polecenie7.js
    Sprawdzający wiek.
    Wiek wpisuje użytkownik w okienku prompt.
    Mniej niż 11: dziecko;
    Między 11 i 17: nastolatek;
    18 i więcej: dorosły;
  • polecenie8.js
    Sprawdzający siłę hasła.
    Hasło wpisuje użytkownik w okienku prompt.
    Mniej niż 5: bardzo słabe;
    Między 5 i 8: słabe;
    Między 9 i 11: silne;
    Ponad 11: bardzo silne;
napisz programy:

zadanie 3 - pętle for i while

pętle w JS

Utwórz folder Zadanie3, następnie plik zadanie3.html - dołącz do niego skrypt zadanie3.js zawierający następujące funkcje:
  • polecenie1
    Wyświetli na ekranie 10 kolejnych liczb całkowitych począwszy od 1.
  • polecenie2
    Wyświetli na ekranie 10 kolejnych liczb całkowitych począwszy od 10 w kolejności malejącej.
  • polecenie3
    Obliczy i wyświetli na ekranie sumę kolejnych 10 liczb całkowitych począwszy od 1.
  • polecenie4
    Wyświetli na ekranie 10 kolejnych parzystych liczb całkowitych począwszy od 2.
  • polecenie5
    Pracownik przez X miesięcy odkłada co miesiąc Y zł.
    W każdym miesiącu z całej odłożonej na tą chwilę kwoty uzyskuje 8% odsetek.
    Jaką kwotę zgromadzi pracownik ?
  • polecenie6
    Obliczy sumę elementów ciągu arytmetycznego, składającego się ze 100 elementów, z których każdy kolejny jest większy od poprzedniego o 10.
    Pierwszy element wynosi 5.
  • polecenie7
    Obliczy ilość cegieł w piramidzie o podstawie 10 x 10 cegieł.
  • polecenie8
    Obliczy ilość cegieł w ścianie o podstawie X cegieł, wysokości Y rzędów cegieł, gdzie każdy kolejny stawiany rząd cegieł jest o Z cegieł krótszy od poprzedniego (niższego).
  • polecenie9
    Oblicza wagę ściany z 8. podpunktu, przy założeniu, że jedna cegła waży K kilogramów.
  • polecenie10
    Wyświetli na ekranie ciąg arytmetyczny składający się z N elementów, gdzie pierwszy element ma wartość X, a różnica pomiędzy kolejnymi elementami ciągu wynosi Y.
  • polecenie11
    Algorytm oblicza silnię wprowadzonej przez użytkownika liczby.
    silnia(n) = 1•2•3•...•n
  • polecenie12
    Wypisuje na ekran ciąg n liczb, z których każda kolejna jest kwadratem poprzedniej liczby z ciągu.
    Wartość pierwszej liczby podaje użytkownik.
  • polecenie13
    Użytkownik wprowadza liczbę.
    Skrypt sprawdza, czy podana liczba może należeć do zbioru liczb np. "siódemkowych"
    i wyświetla komunikat: "należy lub nie należy do zbioru".
    Np. liczba 172 nie należy do tego zbioru, natomiast 222 należy.
  • polecenie14
    Wyświetl 10 liczb podzielnych przez k zaczynając od n.
    Wartości k oraz n wprowadza użytkownik (prompt).
    przykład:
    	Wartości początkowe: n=3, k=4
    
    	Liczby podzielne przez 4 zaczynamy od 3
    	1. liczba 4
    	2. liczba 8
    	3. liczba 12
    	4. liczba 16
    	5. liczba 20
    	6. liczba 24
    	7. liczba 28
    	8. liczba 32
    	9. liczba 36
    	10. liczba 40	
    
  • polecenie15
    Napisz skrypt tworzący rysunek piramidy, w polach której znajdują się liczby.
    Pierwsza liczba w warstwie określa jej numer, kolejne odliczają cegiełki.
    Ilośc warstw podaje użytkownik.
    Przykład dla warstwy=10
    polecenie 15
  • polecenie16
    Utwórz figurę przedstawioną na rysunku poniżej.
    Ilość wierszy i kolumn jest jednakowa, podaję ją użytkownik.
    Przykład dla n=10
    	----------
    	|oooooooo|
    	|oooooooo|
    	|oooooooo|
    	|oooooooo|
    	|oooooooo|
    	|oooooooo|
    	|oooooooo|
    	|oooooooo|
    	----------	
    
  • polecenie17
    trójkąt zera i jedynki
    Parzyste wiersze zaczynają się od zera, nieparzyste od jedynki.
    Liczbę wierszy podaje użytkownik.
    Przykład dla n=5:
    	1
    	01
    	101
    	0101
    	10101
    
  • polecenie18
    trójkąt zera i jedynki
    Jeśli użytkownik poda wartość parzystą, zaczynamy od zera i wyświetlamy na zmianę
    Liczbę wierszy podaje użytkownik.
    Przykład dla n=7 zaczynamy od 1:
    	1
    	01
    	010
    	1010
    	10101
    	010101
    	0101010
    
    Przykład dla n=6 zaczynamy od 0:
    	0
    	10
    	101
    	0101
    	01010
    	101010
    

zadanie 4 - funkcje

funkcje

Utwórz folder Zadanie4, następnie plik zadanie4.html - dołącz do niego skrypt zadanie4.js zawierający rozwiązanie poniższych zadań.
Uwaga
W funkcjach neleży umieścić komentarze opisujące przeznaczenie poszczególnych instrukcji.
Komentarz umieszczamy po znaku // (jednowierszowy)
lub
/* */ (wielowierszowy)
  • function suma(a, b) {...}
    Oblicza i zwraca sumę 2 liczb całkowitych podanych przez użytkownika.

    Utwórz funkcję stosując:

    - deklarację funkcji
    - wyrażenie funkcyjne
    - funkcję strzałkową.
  • function podstawy(a, b) {...}
    Obliczy różnicę, iloczyn i iloraz 2 liczb podanych przez użytkownika.
    W przypadku ilorazu sprawdza, czy można operację wykonać.
  • function bmi(masa, wzrost) {...}
    BMI = masa / wzrost2 - wskaźnik masy ciała.
    Użytkownik podaje obie wartości (prompt), następnie funkcja wykonuje obliczenia i zwraca wynik w postaci komunikatu alert
    Dane pobieramy z tabeli:
    KategoriaBMI (kg/m²)Waga ciała
    wygłodzenie< 16,0niedowaga
    wychudzenie16,0–16,99
    niedowaga17,0–18,49
    pożądana masa ciała18,5–24,99optimum
    nadwaga25,0–29,99nadwaga
    otyłość I stopnia30,0–34,99otyłość
    otyłość II stopnia (duża)35,0–39,99
    otyłość III stopnia (chorobliwa)≥ 40,0
  • function trojkat(a, b, c) {...}
    Wczyta od użytkownika 3 liczby całkowite, następnie wypisze, czy dałoby się utworzyć z nich trójkąt.
  • function szyfr (tekst) {...}
    Funkcja szyfruje podany tekst i wypisuje wyświetla w oknie alert.
    Szyfrowanie ma się odbywać w taki sposób, aby litera zaszyfrowana była przesunięciem o 2 względem alfabetu (zapętlenie), np. a -> c, k->m, z->b.
  • function silnia(n) {...}
    Funkcja oblicza silnię liczby n.
    Wynik wyświetla w kontenerze id=silnia.
  • function gra(gracz1, gracz2) {...}
    Funkcja jest wersją gry kamień, papier, nożyce.
    Gracze wpisują wybrany element - funkcja zwraca wynik: gracz 1, gracz 2, remis.

    Jeśli do funkcji zostanie przekazany niewłaściwy argument - funkcja informuje o tym.
  • function maksimum(...) {...}
    Do funkcji przekazujemy dowolną ilość argumntów (nie mniejszą niż 2).
    Wynikiem jest największa podana wartość.

    Jeśli do funkcji zostaną podane argumenty nie będące liczbami pojawia się komunikat o błędzie w formie okienka alert.
  • function samogloski(wyraz) {...}
    Napisz funkcję, która poda ilość samogłosek występujących w podanym wyrazie.
  • function maszyna(...) {...}
    Napisz funkcję, do której przekazujemy dowolną ilość argumentów.
    Spośród podanych argumentów wybierany jest jeden, losowy.

zadanie 5 - zdarzenia

zdarzenia

Utwórz folder Zadanie5
Uwaga
W funkcjach neleży umieścić komentarze opisujące przeznaczenie poszczególnych instrukcji.
Komentarz umieszczamy po znaku // (jednowierszowy)
lub
/* */ (wielowierszowy)
  1. Utwórz element div o id kontener, wielkości 50x50px, wprowadź do niego swoje imię i nazwisko, a następnie utwórz dla niego następujące zdarzenia:

    • po kliknięciu na niego zmień jego tło na losowy kolor
    • po najechaniu na niego kursorem zmień wielkość czcionki na 2 razy większą, po zabraniu kursora z obrębu diva wielkość czcionki ma wracać do pierwotnego rozmiaru
  2. Utwórz paragraf klasy wyroznione, następnie wprowadź do niego nazwę Twojej miejscowości.
    Utwórz dla niego następujące zdarzenia:

    • po podwójnym kliknięciu na niego nazwa miejscowości niech zostanie zamieniona na nazwę powiatu
    • po kliknięciu na niego wraca nazwa miejscowości
    • po najechaniu kursorem na paragraf, niech w konsoli zostanie wyświetlony komunikat z zawartością paragrafu.
      Otwarcie konsoli F12 i zakładka Console
  3. Utwórz pole tekstowe o id artykul. Utwórz dla niego następujące zdarzenia:

    • po każdorazowym wciśnięciu jakiegoś klawisza na klawiaturze
      niech długość pola tekstowego zwiększa się o 1
    • po wciśnięciu cyfry niech się ona dopisze do zawartości div
      od id liczba umieszczonego poniżej Twojego pola tekstowego
Projekt i wykonanie: Ryszard Rogacz© 1999−2024