GIMP zaznaczanie, kopiowanie, wypełnianie

ćwiczenia

Ćwiczenia pokazują tworzenie grafiki z kilku obrazów
o nieregularnych kształtach oraz dodawanie napisów
i wypełnianie obszarów.
Stosować będziemy narzędzia zaznaczania, kopiowania, duplikowania, wklejania.

ćwiczenie - samochód

Stworzymy grafikę zawierającą zdjęcie samochodu na gradientowym tle z nazwą samochodu i logo firmy

instrukcja

  1. Pobieramy plik ze zdjęciem mercedes-zrodlo.jpg
  2. Otwieramy plik [Plik|Otwórz] lub przeciągamy do obszaru roboczego
  3. Zapisujemy projekt pod nazwą: mercedes.xcf
  4. Korzystając z narzędzia odręcznego zaznaczania obiektów ustawiamy właściwości jak na rysunku:
  5. Klikając wokół samochodu zaznaczamy (musimy zakończyć w punkcie początkowym):
  6. Kopiujemy zaznaczony obszar [Edycja|Skopiuj] lub Ctrl+C
  7. Klikamy przycisk nowej warstwy warstwie nadajemy nazwę samochod
  8. Wklejamy [Edycja|Wklej] lub Ctrl+V
    powstaje oderwana warstwa ponad warstwą samochod, klikamy przycisk zakotwiczenia warstwy:
  9. Na warstwie samochod otrzymujemy wycięte zdjęcie samochodu:
  10. Wyłączamy widoczność dolnej warstwy
  11. Tworzymy nową warstwę, nazywamy tło, przesuwamy poniżej warstwy samochod
  12. Wybieramy narzędzie gradient z ustawieniami jak na rysunku: przeciągamy od górnego lewego narożnika do prawego dolnego: zatwierdzamy klawiszem Enter.
  13. Dodajemy warstwę napis i wybieramy narzędzie tekstowe:
  14. Klikamy w miejscu wprowadzenia napisu, wpisujemy MERCEDES.
    W grupie warstw PPM na warstwie MERCEDES - wybieramy [połącz w dół]:
  15. Wybieramy narzędzie zaznacz według koloru: klikamy na dowolnej literze napisu.
  16. Z menu wybieramy [Zaznaczenie|Obramuj]: wprowadzamy wartość 4px.
  17. Zaznaczenie wypełniamy dowolnym gradientem lub kolorem
  18. Z menu [Zaznaczenie|Brak]
  19. Z menu [Filtry|Dekoracja|Dodaj fazę], odznaczamy pole [praca na kopii].
  20. Pobieramy plik z logo logo-mercedes.jpg
  21. Wybieramy z menu [Plik|Otwórz jako warstwy...] na warstwie logo-mercedes.jpg PPM -> [Dodaj kanał alfa] (przezroczystość).
  22. Z menu [Zaznaczenie|Brak] - przesuwamy obiekt do górnego prawego narożnika.
  23. Klikamy na logo i zmieniamy wymiary zatwierdzamy Enter.
  24. Praca jest zakończona pozostaje wyeksportowanie do formatu jpg [Plik|Wyeksportuj jako...]. W nazwie sprawdzamy rozszerzenie, musi być jpg
  25. KONIEC

zadanie 1 - samochód

  • Wyszukaj w internecie zdjęcie samochodu oraz logo firmy.
  • Wykonaj ilustrację według ćwiczenia powyżej
  • Dodaj własne elementy

zadanie 2 - 10 dolarów żart

  • Zadanie polega na umieszczeniu własnego zdjęcia i podpisu na 10-cio dolarówce z 1928 roku.
    UWAGA:
    Można się spotkać z wieloma "emisjami" banknotów dolarów Stanów Zjednoczonych drukowanymi przez osoby prywatne, firmy i organizacje w celach reklamowych, do prowadzenia kampanii wyborczych i dla żartu, a także do wykorzystywania w grach typu monopoly.
    Banki emisyjne Rezerwy Federalnej deklarują, że nie traktują produkcji tych "pieniędzy" jako fałszerstwa, ponieważ nie istnieją i nigdy nie istniały ich prawdziwe wersje.
  • Pobieramy plik banknotu
  • Otwieramy w gimp - zmienić należy elementy wskazane na rysunku
  • Zmieniane elementy muszą być w stylu "oryginału" - zawierać charakterystyczne kreski i kolorystykę zdjęcia, właściwą czcionkę podpisu.
  • Przygotowujemy własne zdjęcia i poddajemy działaniu filtrów.
    Aby uzyskać efekt "wydruku gazetowego" stosujemy [Filtry|Zniekształcenia|Wydruk gazetowy..] - dobieramy wartości eksperymentalnie, nakładamy kilka efektów na obraz.
  • Usuwamy oryginalny podpis stosując narzędzie klonowania, dodajemy własny podpis stosując narzędzie tekstowe.
  • Podpis może być nazwiskiem, pseudonimem, itp. Czcionka, której użyłem to Baskerville Old Face o rozmiarze 17px.
  • Efekt końcowy (naturalnie powinien być z własnym zdjęciem i podpisem) Zapisujemy pod nazwą 10dolarow-moje i eksportujemy do formatu jpg
Projekt i wykonanie: Ryszard Rogacz© 1999−2024