Wiedząc, że pierwiastek n-tego stopnia z x równa się x do potęgi 1/n,
oblicz wartość pierwiastka n-tego stopnia z liczby liczba.
Jeśli operacja jest niemożliwa do wykonania pojawia się właściwy komunikat.
Wykorzystujemy tu operator potęgowania **.
Jeśli n jest parzyste x nie może być ujemne.
Napisz program "powiel.py", który wczyta od użytkownika pewien napis,
a następnie wyświetli 50 kopii tego napisu, każda w osobnej linii.
Wykorzystaj instrukcję while tworząc wcześniej zmienną np. licznik,
która będzie odpowiedzialna za wyświetlenie właściwej ilości powtórzeń.
Napisz program "pole_tr.py", który obliczy pole trójkąta,
pod warunkiem że użytkownik poda wysokość i długość podstawy tego trójkąta.
Wykorzystaj instrukcję input.
Jeżeli użytkownik nie wprowadził danej wyświetl komunikat: brak danej.
Zastosuj zmianę typu str na int h = int(h)
Napisz program "odsetki.py", który obliczy stan konta za N lat,
gdzie stan początkowy konta wynosi SPK, a stopa oprocentowania P % rocznie (obowiązuje roczna kapitalizacja odsetek).
N, SPK i P podaje użytkownik programu.
Obliczamy odsetki po roku oszczędzania: odsetki = SPK * P/100
Zatem stan konta po roku wynosi: stan_konta = SPK + odsetki
Obliczenia powtarzamy dla kolejnych lat (pętla WHILE ze zmienną sterującą n)
zadanie dla ambitnych
Napisz program "prk.py", który obliczy wszystkie pierwiastki rzeczywiste równania kwadratowego
o postaci ax2+bx+c=0, gdzie a, b i c podaje użytkownik.
Program powinien na początku sprawdzić, czy wprowadzone równanie jest rzeczywiście kwadratowe.
Napisz program "numer.py", który zamieni wprowadzony przez użytkownika ciąg cyfr na formę tekstową:
a) znaki nie będące cyframi mają być ignorowane
b) konwertujemy cyfry, nie liczby, a zatem:
- 911 to "dziewięć jeden jeden"
- 1100 to "jeden jeden zero zero"
Zakładamy, że wprowadzamy tylko liczby.
Utwórz tablicę z cyframi: cyfry = ["zero", "jeden", "dwa",...]
Wykorzystaj instrukcę for, która będzie pobierała kolejne cyfry naszej liczby
Na podstawie pobranej cyfry wyświetlamy cyfrę słownie: cyfra_slownie = cyfry[cyfra]
Napisz program "oceny.py", który wczytuje od użytkownika kolejne oceny i:
a) sprawdza czy wprowadzona ocena jest na liście dopuszczalnych na wydziale ocen
(jeżeli ocena jest na liście dopuszczalnych na wydziale ocen, dodaje ją na listę otrzymanych ocen)
b) jeżeli wciśnięto sam Enter, oznacza to koniec listy otrzymanych ocen
c) wyświetla wyliczoną dla listy otrzymanych ocen średnią arytmetyczną.
Utwórz zmienne pomocnicze suma - suma ocen oraz i - ilość ocen
Zastosuj nieskończoną pętlę while while True:
Użyj funkcji input
Jeżeli użytkownik nacisnął ENTER (ciąg pusty) obliczamy średnią i przekazujemy poleceniem return,
które kończy działanie funkcji, tym samym pętli while.
Napisz program "lotto.py", który wyświetli 6 losowych i nie powtarzających się liczb z zakresu od 1 do 49.
zadanie dla ambitnych
W zadaniu będziemy losowani liczbę, zatem na początku musi być deklaracja modułu:
import random
Tworzymy tablicę
lotto
Używamy pętli
while z 6-cioma powtórzeniami.
Losujemy liczbę z przedziału 1-49
r = random.randint(1, 49),
sprawdzamy czy liczba została już wylosowana, jeśli nie dodajemy do tablicy
lotto
Napisz program, który wczyta od użytkownika tekst, a następnie wyświetli go w ramce z gwiazdek,
np.: HELLO STRANGER! ->
**********************
* HELLO STRANGER! *
**********************
Sprawdź długość wprowadzonego tekstu innstrukcja len
Ilość gwiazdek będzie o 6 większa (while)
Przed napisem gwiazdka i dwie spacje, podobnie po.
Napisz program, który wczyta od użytkownika liczbę X,
a następnie wyświetli TRÓJKĄT prostokątny o długości przyprostokątnej X,
np.: 5 ->
*
**
* *
* *
*****
Narysuj jedną gwiazdkę, następnie dwie.
W pętli while rysuj gwiazdkę, następie o jednej do n-2 spacji, kolejna gwiazdka.
Ostatnia linia (pętla for) n gwiazdek.
Napisz program, który wczyta od użytkownika liczbę X, a następnie wyświetli romb o wysokości 2X,
np.: 2 ->
/\
/ \
\ /
\/
Przeanalizuj poniższy kod:
def zadanie12(bok):
licz = 2
space = 2
linia = ""
for x in range(bok-1):
linia = linia + " "
linia = linia + "/\\"
print (linia)
while bok >= licz:
linia = ""
for x in range(bok-licz):
linia = linia + " "
linia = linia + "/"
for x in range(space):
linia = linia + " "
linia = linia + "\\"
print(linia)
space = licz * 2
licz += 1
space -= 2
linia = ""
while licz > 1:
for x in range(bok-licz):
linia = linia + " "
linia = linia + "\\"
for x in range(space):
linia = linia + " "
linia = linia + "/"
print(linia)
linia = " "
space = licz * 2 - 6
licz -= 1
zadanie12(5)
Zauważ, że aby wyświetlić znak odwrotnego ukośnika należy ten znak wprowadzić dwa razy.
Postaraj się po analizie wprowadzić ten kod samodzielnie (!!! nie kopiuj !!!)
Napisz program, który wczyta od użytkownika liczbę X, a następnie wyświetli kwadrat z gwiazdek o długości boku X,
np.: 4 ->
****
* *
* *
****
Narysuj n gwiazdek.
W kolejnych (n-2 wierszach) rysuj gwiazdkę, następie n-2 spacji, kolejna gwiazdka.
Ostatnia linia n gwiazdek.